Hemmahamn: Gåshaga Marin, Lidingö
Ägare: Björn Enroth
Hemsida: https://ugglan.enroth.se
Byggnadsår: 1939 Kalmar varv enligt våra ritningskopior.
Längd överallt: 17,7 m (58 fot)
Största bredd: 3,7 m
Största djupgående: 1,6 m
Deplacement: 20 ton
Motor: Scania DSI 11 RH 82 250 hkr/1800 varv
Backslag: Twin disk MG 509 2,95:1
Marschfart: ca 8-9 knop
Redaktionen fick ett trevligt mail från UGGLANS ägare Björn daterat 13 November 2024:
Jaha, vad har hänt med Ugglan denna sommar då?
Hon har fått ligga på Tranholmen i lilla Värtan hela sommaren för att få sig en nödvändig
genomgång invändigt. Och det var rätt så mycket mer jobb än väntat får vi väl konstatera.
Ugglan har lättats på så mycket att det nästan inte går att tro, och hon höjde sig en hel del mot
skyarna när vi burit ut allt. Den vanliga smutsranden i vattenlinjen syns inte nu, då hon ligger så
mycket högre och botten är svart.
Sen skulle det börja fixas ytskikt i akterskeppet var tanken, och det var ganska risigt. Så
väggarna åkte ner. Isoleringen var också helt körd och blöt, så även den åkte ut, och en del fix i
skarven mellan skrov och överbyggnad visade sig vara nödvändig.
Sen började bekymren… En morgon hade proppen på landströmmen gått, och felsökning
började. Det visade sig att laddaren/invertern för 230v hade gått sönder. Vid vidare
undersökning upptäcktes det att batteribanken var helt slut, och antagligen knäckte invertern.
Svullna batterier är inget att rekommendera…
Efter inköp av ny batteribank och ny inverter, installation av dessa och lite testning, blev det
dags att sätta ihop värmesystemet som var isärkopplat, oklart varför. Nästa bekymmer. Pannan
startade och gick typ 6 sekunder och stannade sedan. Det blev till att läsa instruktioner, testa,
kolla termostater, testa, kolla bränsletillförsel och filter, testa, ringa en kompis, skruva isär
brännare och gör rent, testa, och voilá – äntligen! Men det tog ett tag. Så, efter en hel del timmar
börjar kunskaperna om värmepannor öka också.
Så NU kanske akterskeppet äntligen kan börja göras i ordning. Det kommer att ta sin tid, så det
får bli nästa års historia (hoppas jag)
Men förutom det har vi också varit ute några svängar, och hon är absolut ett trevligt fartyg att
båta runt med.
Nu är Ugglan tillbaka på sin plats på Gåshaga för vintern.
//BjörnE
Våren 2024 såldes UGGLAN av Bengt Wigart till Björn Enroth.
Lars Björkberger var med då UGGLAN hämtades i Kristinehamn 1992. Så här skriver han.
"Här är några rader om UGGLAN. Hon "hittades" av Lennard "Ögat" Öström i Kristinehamn när han var inhyrd av AB Bofors för att köra ett av deras försöksfartyg. UGGLAN ägdes då av hamnen efter förverkande pga obetalade hamnavgifter och bärgning mm.
Föreningen Äventyret fick köpa båten för 1 krona, som betalades av hamnkaptenen.
Det var då 5 stycken stockholmare (jag själv, Lennard Öström, Uffe Andersson, Anders Karlsson och Bert Hultlid) som for ned till Kristinehamn och under en dag rev den påbörjade ombyggnaden och lastade på en trailer som annars fått köra "tomme" till Stockholm."