UGGLAN



Hemmahamn: Gåshaga Marin, Lidingö
Ägare: Björn Enroth

Hemsida: https://ugglan.enroth.se

Byggnadsår: 1939 Kalmar varv enligt våra ritningskopior.
Längd överallt: 17,7 m (58 fot)
Största bredd: 3,7 m
Största djupgående: 1,6 m
Deplacement: 20 ton
Motor: Scania DSI 11 RH 82 250 hkr/1800  varv
Backslag: Twin disk MG 509 2,95:1
Marschfart: ca 8-9 knop

Ugglan 2015
Ugglan 2015
Ugglan då hon var i aktiv tjänst
Ugglan då hon var i aktiv tjänst
Midsommar i skärgården 2011. Foto: Sussi Karlsson
Midsommar i skärgården 2011. Foto: Sussi Karlsson
Originalritning
Originalritning
Modell av ursprunglig tändkulemotor
Modell av ursprunglig tändkulemotor
Utseende vid försäljning i juni 2006. Foto: Sussi Karlsson
Utseende vid försäljning i juni 2006. Foto: Sussi Karlsson
Ugglan på Askrikefjärden
Foto från Björn Enroth. Ugglan på Askrikefjärden 2024.
Ugglan 1992.  Foto: Lars Björkberger, Stockholm
I april 1992 köptes Ugglan i Kristinehamn och hade då en påbörjad ombyggnad av överbyggnaden.
Ugglan 1992.  Foto: Lars Björkberger, Stockholm
De nya ägarna påbörjade rivning av den halvfärdiga överbyggnaden.
Ugglan 1992.  Foto: Lars Björkberger, Stockholm
Här är det Lennard "Ögat" Öström som jobbar med rivningen. De övriga delägarna var Uffe Andersson, Anders Karlsson och Bert Hultlid.
Ugglan 1992.  Foto: Lars Björkberger, Stockholm
Här är rivningen klar.
Ugglan 1992.  Foto: Lars Björkberger, Stockholm
Ugglan 1992. Foto: Lars Björkberger, Stockholm
Ugglan 1992.  Foto: Lars Björkberger, Stockholm
Rivningen klar.

Ugglan 1992.  Foto: Lars Björkberger, Stockholm
När rivningen var klar bjöd hamnen på kranlyftet.
Ugglan 1992.  Foto: Lars Björkberger, Stockholm
Hon såg rätt hygglig ut , konstaterade de nya ägarna.
Ugglan 1992.  Foto: Lars Björkberger, Stockholm
Botten upp
Ugglan 1992.  Foto: Lars Björkberger, Stockholm
Hamnkaptenen Hjelmtvedt (från Norge) bjussade på mycket
Ugglan 1992.  Foto: Lars Björkberger, Stockholm
Här provlastas Ugglan
Ugglan 1992.  Foto: Lars Björkberger, Stockholm
Ytterligare en bild på provlastningen.
Ugglan 1992.  Foto: Lars Björkberger, Stockholm
Slutligen står Ugglan stadigt på släpet.
Ugglan 1992.  Foto: Lars Björkberger, Stockholm
Därefter vidtar landsvägstransporten till Stockholm. Här är man nästan framme.
Ugglan 1992.  Foto: Lars Björkberger, Stockholm
En snygg bild.

Foto: Lars Björkberger, Stockholm
Ugglan dec 1994.  Foto: Lars Björkberger, Stockholm
Här ligger Ugglan vid Liljeholmskajen och får ett nytt fördäck.
Ugglan 1994.  Foto: Lars Björkberger, Stockholm
Maskinen är på plats.
Ugglan 1992.  Foto: Lars Björkberger, Stockholm
Väl framme i Finnboda bjöds Ugglan på ytterligare ett kranlyft.


Redaktionen fick ett trevligt mail från UGGLANS ägare Björn daterat 13 November 2024:














Jaha, vad har hänt med Ugglan denna sommar då?
Hon har fått ligga på Tranholmen i lilla Värtan hela sommaren för att få sig en nödvändig
genomgång invändigt. Och det var rätt så mycket mer jobb än väntat får vi väl konstatera.
Ugglan har lättats på så mycket att det nästan inte går att tro, och hon höjde sig en hel del mot
skyarna när vi burit ut allt. Den vanliga smutsranden i vattenlinjen syns inte nu, då hon ligger så
mycket högre och botten är svart.
Sen skulle det börja fixas ytskikt i akterskeppet var tanken, och det var ganska risigt. Så
väggarna åkte ner. Isoleringen var också helt körd och blöt, så även den åkte ut, och en del fix i
skarven mellan skrov och överbyggnad visade sig vara nödvändig.
Sen började bekymren… En morgon hade proppen på landströmmen gått, och felsökning
började. Det visade sig att laddaren/invertern för 230v hade gått sönder. Vid vidare
undersökning upptäcktes det att batteribanken var helt slut, och antagligen knäckte invertern.
Svullna batterier är inget att rekommendera…
Efter inköp av ny batteribank och ny inverter, installation av dessa och lite testning, blev det
dags att sätta ihop värmesystemet som var isärkopplat, oklart varför. Nästa bekymmer. Pannan
startade och gick typ 6 sekunder och stannade sedan. Det blev till att läsa instruktioner, testa,
kolla termostater, testa, kolla bränsletillförsel och filter, testa, ringa en kompis, skruva isär
brännare och gör rent, testa, och voilá – äntligen! Men det tog ett tag. Så, efter en hel del timmar
börjar kunskaperna om värmepannor öka också.
Så NU kanske akterskeppet äntligen kan börja göras i ordning. Det kommer att ta sin tid, så det
får bli nästa års historia (hoppas jag)
Men förutom det har vi också varit ute några svängar, och hon är absolut ett trevligt fartyg att
båta runt med.
Nu är Ugglan tillbaka på sin plats på Gåshaga för vintern.
//BjörnE


Våren 2024 såldes UGGLAN av Bengt Wigart till Björn Enroth.


Lars Björkberger var med då UGGLAN hämtades i Kristinehamn 1992. Så här skriver han.

"Här är några rader om UGGLAN. Hon "hittades" av Lennard "Ögat" Öström i Kristinehamn när han var inhyrd av AB Bofors för att köra ett av deras försöksfartyg. UGGLAN ägdes då av hamnen efter förverkande pga obetalade hamnavgifter och bärgning mm.

Föreningen Äventyret fick köpa båten för 1 krona, som betalades av hamnkaptenen.

Det var då 5 stycken stockholmare (jag själv, Lennard Öström, Uffe Andersson, Anders Karlsson och Bert Hultlid) som for ned till Kristinehamn och under en dag rev den påbörjade ombyggnaden och lastade på en trailer som annars fått köra "tomme" till Stockholm."