K. Ivar Södergren som låg på KA 2 Karlskrona 1957-1958 skriver i Båtologen att det fanns en åttacylindrig Bolinder-Munktell tändkula Typ W7 med 25 hkr per cylinder i en av A-sluparna. Det vill säga 200 hkr i en A-slup. ”Hmm”. Det var nog en sexcylindrig maskin som Ivar minns som åtta.
Kommentar till denna motoruppgift:
Enligt Munktell Museets hemsida så var den största motorn av typ W7 ”S6”. Den var sexcylindrig med en effekt på 180 hk / 1000 r/min.
W7-motorn tillverkades fram till 1951 som 1-, 2-, 4-, och 6-cylindrig där 6an hade lättmetallkolvar.
Många av dessa motorer användes av försvaret till genoratordrift och som marinmotorer.
Lars Björkberger, som har sina försänkningar i marinen och var med i föreningen Äventyret, skriver till mig att han var med och ”plundrade” (naturligtvis med militärens godkännande) det frigolitfyllda ”skjutmålet” Kanholmsfjärd på ankarspelet. Ankarspelet monterades sedan på Moses.
/Sussi